Wist je dat je hersenen, zonder dat je het door hebt, altijd alle spullen om je heen aan het scannen zijn?
Het is dan ook geen wonder dat jij je minder goed kan concentreren in een drukke omgeving of aan een rommelig bureau. Een omgeving vol prikkels kost je onbewust hartstikke veel energie. Wil je productief zijn? Ruim je bureau op! Het staat niet alleen netter, het werkt ook nog eens veel efficiënter en fijner!
Je bureau minimaliseren in 7 stappen
1) Bedenk hoe je het wil hebben
Bekijk je bureau zoals het is en bedenk hoe je het graag wilt hebben. Wil je het bureau leeg, gezellig, licht of ruim? Waarvoor wil je het gebruiken? Voor de boekhouding, om te schrijven of voor je hobby? Misschien vind je hier wat inspiratie.
2) Kies het noodzakelijke uit
Leeg vervolgens je hele bureau, maak het schoon en leg alleen terug wat echt op je bureau moet staan. Zoals je computer, je toetsenbord, je bureaulamp of je telefoon. Kies voor zo weinig mogelijk artributen.
3) Schift je papierwerk
Verzamel al je papierwerk van je bureau en uit je lades en leg het op een stapel. Zoek het uit, schift het, digitaliseer het of archiveer het indien noodzakelijk in mappen.
4) In een doos
Verzamel al je spullen uit je bureaukast/lades en doe ze in een doos. Zet de doos naast je bureau.
5) Pak wat je nodig hebt
Laat de doos de komende tijd naast je bureau staan en zet een datum op de doos van ongeveer 3 tot 6 maanden vooruit. Wanneer je iets nodig hebt pak je het uit de doos en leg je het naderhand netjes in je bureaulade/kast. Zorg dat ieder gebruiksvoorwerp een eigen vaste plek heeft. Spullen labelen kan goed helpen.
6) Laat los
Van de spullen die na de datum op de doos nog steeds ongebruikt in de doos liggen, weet je nu dat je er ook zonder kunt. Je kunt nu met een gerust hart de inhoud van de doos aan een goed doel schenken. En nu moet je even sterk zijn. Het gevaar is nu dat je de doos doorgaat en het alsnog terug zet, maar dát moet je dus niet doen. 😉
7) Houd je buro leeg
Wanneer je minder spullen hebt liggen en alles een vaste plek geeft, hoef je ook zelden nog om iets te zoeken. Je zult zien dat je na de ‘proefperiode’ echt geen 20 pennen, 4 soorten kladblokken en 5 stukken gum nodig hebt.
Tips:
– Te veel pennen in huis? Doneer ze aan dit goede doel!
– Kijk hier voor inspiratie voor mooie minimalistische werkruimtes
Mijn bureau is gelukkig vrij netjes. Ik houd niet van een rommelig en vol bureau.
Hoi,
De link voor het opsturen van je teveel aan pennen gaat naar een site die fotoposters verkoopt.
Groetjes!
Oh bedankt voor het doorgeven! Ik heb de link aangepast!
Hij werkt nu niet. Ze kunnen ook naar Woord en Daad, een stichting die zich richt op armoede in veel verschillende landen. Daar heb ik ze wel eens gebracht, bij de kringloopwinkel ervan in Waddinxveen. Ook de pennen en stiften die het niet meer doen kunnen daar heen.